Het handwerkwinkeltje is op zaterdag 27 april, woensdag 1 mei, vrijdag 3 mei en zaterdag 4 mei gesloten i.v.m vakantie.

Wandelen, markten, jonge uil

Woensdag 8 juni-2022

Het wandelen heb ik weer opgepakt. Dat was er fiks bij ingeschoten de laatste weken. En hoe lekker is het om een rondje te lopen. Wel altijd hetzelfde rondje van een dik uur maar ik zie elke keer wat nieuws. De natuur verveelt nooit. En meestal ga ik vroeg dus kom ik ”bijna” niemand tegen. Vorige week donderdag ging ik een keer s’middags wandelen en het was best warm, maar wat genoot ik van de geur van het pas gemaaide gras. Daar kan geen parfum tegenop.

En op de terugweg kwam ik m’n moeder tegen. Nou, dat is toch gezellig, ze was al onderweg naar mij om een bak koffie te drinken. Vaders kwam wat later die had eerst een andere verplichting. Hij was die morgen al voor me naar de markt geweest want onze auto stond bij de garage. Eerst dacht ik nog wel op de fiets te gaan maar bij het maken van de boodschappenlijst werd het toch wel een serieus probleem. Of ik moest drie keer heen en weer fietsen. Dan vadertje maar bellen en die kwam natuurlijk gelijk?. Boodschappen werden keurig tot in de keuken bezorgd, wat wil je nog meer. Als ik gevraagd had of hij ze voor me op wilde ruimen had hij het ook nog gedaan?.

En zaterdagmorgen was ik al vroeg aan de wandel. Om 6 uur. Kwam eerst een oud mannetje tegen die me vriendelijk gedag zei. Daarna nog een wandelaarster, ook die groette vriendelijk. En toen een jonge racefietser: die z’n smoelwerk zat denk ik vastgeroest, want op m’n vriendelijke goedemorgen kwam niks terug. Tjonge, iemand gedag zeggen is toch wel het minste wat je kunt doen. Dan zag de wereld er al een stuk vriendelijker uit. Maar goed, dat zijn we onderhand wel gewend in Nederland. M’n uitzichten op de ooievaars en de grebbeberg maakte het weer goed.

Vrijdag had ik een dag met alleen maar beddengoed aan de waslijn. 3 bedden van de jongens en 4 uit de vakantiehuizen. Gelukkig was het prachtig weer en was alles weer heerlijk droog. 3 stellen weer op de bedden, 2 in de vakantiehuizen en twee in de voorraadkast daarvan. Nam afscheid van gasten, werd daar uitgenodigd voor een bak thee en een uur verder stond ik weer binnen om kruidkoek voor de nieuwe gasten en cursist te bakken en om m’n troep op te ruimen. Dronk een bak koffie in de zon met de schoonmaakster. Deze keer had ik s’middags les en moest ik er even tussen uit om de gasten te ontvangen. Maar dat leverde geen probleem op, ze was aan het twijnen en had nog wel wat meters te gaan. Maureen was die dag vrij van school en ging met de trein naar een vriendin in Tricht om te helpen verven in het nieuwe huis. Erg gezellig natuurlijk maar om 3 uur belde ze op dat de treinen niet meer reden. Dat was balen. Gelukkig was Menno wel bereid om haar op te halen. Eerst zou hij het voor het eten doen maar bij nader inzien toch maar na het avondeten. De a15 is altijd een drama met files. En ik had die avond nog een verjaardag van een vriendin. Maar toen het 8 uur was was ik zo moe, en een akelig benauwd gevoel op m’n borst. Toch maar thuisgebleven. Op tijd naar bed en de volgende dag verdween het benauwde gevoel langzaamaan weer. Heb de onderzoeken voor het hart doorlopen en vorige week belde de cardioloog dat alles goed is en dat ze echt niks kunnen vinden. Dan moet je het ook maar naast je neerleggen en erop vertrouwen dat het goed is. Gewoon doen wat de dokter zegt: rustiger aan doen!!!!?.

Zaterdag had Mirjam weer geluk. Ze mocht met de baas van Hidde mee naar een verkoping van Adullam. Hij had een ingreep ondergaan en mocht zelf niet tillen. Daarom mocht Mirjam samen met Hidde aan de slag. De kratten waar de knuffeldieren inzaten moesten op de markt gezet worden en uitgeladen. Hij trekt altijd een hoop bekijks met z’n dieren. Ze zijn zo mak als wat en laten zich heerlijk knuffelen. Niks leukers als dat voor de kinderen. Ze waren ook pas 4 uur thuis en hadden het reuze naar hun zin gehad. Dus waren Rien en ik maar met z’n tweeën thuis, dat gebeurt bijna nooit. Zelf kreeg ik een echtpaar op de koffie die hun zoveel jarige bruiloft wilde bespreken. Ze kozen voor een high tea. Dat is wel erg leuk voor een groep van bijna 50 man. Veel werk maar het zal er wel heel mooi uitzien al die tafels vol met etagere’s en schalen met hapjes. Gelukkig heb ik nog een hele tijd om het voor te bereiden. Zo zal er nog wel het een en ander aangeschaft moeten worden, zo’n grote groep heb ik meestal niet.

Menno vond van de week een jonge uil. Die zat in z’n boot die in de schuur stond. We wisten dat er jonge uilen zaten, vakantiemensen hadden al een paar keer een foto laten zien die ze genomen hadden. Maar nu zag ik hem in het echt. Prachtig beestje. Maar weer teruggezet in de natuur.

Ik vertelde de vorige keer toch dat ik visite had gehad die gelijk merinovachten mee had genomen. Ik heb ze de volgende dag uitgezocht en van de grijs/bruine alvast een stuk gesponnen. Wat is dat een mooie vacht zeg, die kleuren, echt geweldig?! En zulke mooie lange vezels, dat spint snel en heerlijk. Heb het door de kaardemolen getrokken en in een emmer water gezet. Zo was het ergste vuil eruit en bleef de wol toch nog lekker vettig.

Met Pinksteren hebben we niks bijzonders gedaan. Hidde moest die dag extra werken bij z’n baas omdat hij natuurlijk nog niet mocht tillen. Uit de kerk kwamen Rien en Jacobien op de koffie. Rien is met Mirjam bij m’n broer geweest voor panelen voor een dierenverblijf en daarna nog even bij m’n schoonmoeder op de koffie. Dat was het wel zo’n beetje. Niet erg hoor vermaak me eigen altijd uitstekend thuis.

De sprei voor het muizenhuis kwam deze week ook af, hier en daar een missteek doordat het zo’n dunne haaknaald was en de rest van het bed moet nog gevuld worden met lakens en kussentjes , maar dit is maar weer vast klaar. Zo langzamerhand komt hij steeds voller. Nog lang niet vol hoor.

Ik zag vanmorgen dat achter een vakantiehuisjes zulke mooie papavers staan. In de voortuin staan er wel vijftig of meer, maar dat zijn allemaal rode. Dit was een roze, zo mooi! Dus zodra daar de zaaddozen aankomen moet ik die plukken en drogen en dan het zaad ook maar kwistig in de andere tuinen strooien. Dat zal erg mooi staan bij de andere planten.

Aankomende zaterdag zou ik eigenlijk op de dag van het schaap in Ede gaan zitten spinnen. Was daar voor uitgenodigd. Het leek me ook ontzettend leuk en had er ook best zin in. Alleen door alle drukte heb ik geen voorraad kunnen spinnen en ik vind het ook zo stom om niks bij je te hebben wat je kunt laten zien of verkopen. Daarom heb ik de man maar opgebeld en de situatie uitgelegd. Hij had er wel begrip voor en we hebben afgesproken dat ik bij gezondheid volgend jaar hoop te komen. We willen er zaterdag wel even overheen lopen, daar heb ik wel zin in. Zal ook nog passen en meten worden, want s’morgens vertrekken er weer vakantiegasten en s’middags komt de schoonmaakster. Maar we willen gaan, hoe het ook loopt die dag. Want anders kan ik nooit weg.

Op 3 september hoop ik weer op de verkoping van de OGGIN te spinnen. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en dat is ook een erg leuke markt. Daarbij wordt er gelijk een fietstocht georganiseerd, komen altijd veel mensen op af.

En net hoorde ik dat ik op 24 augustus in Bennekom op de Vlegeldag mag spinnen. Dat is helemaal leuk! En dan geen wol spinnen, maar vlas. Een vlasspinster hadden ze nog niet. Leuk om dan weer wat nieuws op de markt te hebben. Het enigste nadeel die dag is dat Maureen dan jarig is☹. Nu zit ze wel de hele dag op school en ik heb met de man van de markt afgesproken dat ik dan om 5 uur weggaat, zodat we de verjaardag die avond toch kunnen vieren. Waarschijnlijk ben ik helemaal gaar als ik thuiskomt en mag de visite mij verzorgen in plaats van andersom?